Herrasmiesten seikkailunnälkään syntynyt, sittemmin suomalaisten lempilajiksi muodostunut ralli tuli kansan tietoisuuteen 1950-luvulla. Tuolloin laji alkoi ammattimaistua, ja pian myös suomalaiset rallikuskit kurottivat kohti lajin kärkisijoja. Kotimaan kisojen lisäksi kilpailtiin heti myös maailmalla. 1960-luvulla kilpailleet Rauno Aaltonen, Timo Mäkinen ja Pauli Toivonen olivat rallin ensimmäisiä kovia kansainvälisiä suomalaisnimiä.

Suomalaiset heti rallin kärkeen

Vuonna 1961 Aaltonen toi ensimmäisenä suomalaiskuskina EM-osakilpailuvoiton Puolasta Merzedenz-Benz -tallin alla kilpaillessaan. Aaltonen valittiin vuonna 1963 Suomen Vuoden urheilija -kilpailussa sijalle yhdeksän, mikä oli tunnustus rallin laskemisesta urheilulajiksi. Aiemmin kärkikymmenikköön oli kelpuutettu vain perinteisten fyysisten lajien urheilijoita. Aaltonen siirtyi British Motor Companyn kuljettajaksi, ja samaiseen talliin tuli myös Timo Mäkinen kuljettajaksi. Kun molemmilla oli alla autona Mini Cooper, niin vauhtikaksikko saikin lempinimen Mini Finns, mutta sittemmin myös hieman tyylikkäämmän nimityksen Flying Finns. Mäkisen ensimmäinen ralli-Mini oli muuten hänen äitinsä vanha auto.

Vuosi 1965 oli historiallinen rallivuosi suomalaisille, sillä tuolloin Timo Mäkinen voitti Monte Carlon rallin – joka olikin vaikeiden keliolojensa vuoksi erityisen haastava ralli. Samana vuonna Rauno Aaltonen voitti rallin Euroopan mestaruuden. Seuraavana vuonna menestysputki jatkui Pauli Toivosen menestyksekkäällä kisaputkella, joka johti jälleen suomalaisen EM-voittoon.

Tosin tuohon vuoteen liittyi myös melkoista draamaa, jälleen Monte Carlon rallin tiimoilta. Tuomaristo nimittäin hylkäsi voittoajan ajaneen Mäkisen, sekä kahdeksan muun Minillä ajaneen kuljettajan suoritukset, syynä säännösten vastaiset valot. Tämä nosti ranskalaisella Citroenilla ajaneen Pauli Aaltosen rallin voittoon, mutta tämä puolestaan kieltäytyi voitosta, koska ei kokenut ansainneensa sitä. Tapauksesta nousi aikoinaan aikamoinen skandaali.

1960-luvun loppupuolella myös Hannu Mikkola ja Simo Lampinen liittyivät mukaan menestyksekkääseen suomalaiskuljettajien joukkoon. Hannu Mikkola onkin yksi rallin legendoista, voitettuaan Jyväskylän Suurajot peräti seitsemän perättäistä kertaa vuosina 1968-1973. Markku Alen, Ari Vatanen ja Hannu Mikkola tahkoivat kukin kovalla tahdilla suurvoittoja kotiin vuosina 1978-1983, jolloin jokainen heistä voitti kerran FIA Cupin, mikä muuttui Markku Alenin vuoden 1978 voiton jälkeen titteliksi rallin maailmanmestaruudesta.

1980-luvun jälkeen ralli on ollut vahvasti suomalaisten hallitsema laji

1980-luvulla jatkui jälleen suomalaiskuskien historiallinen ralliaikakausi. Suomalaisia alettiin pitää todellisina rallimaailman huippuina, voittivathan suomalaiset 1980-luvun lopun osakilpailuista yli puolet. Vuosina 1983-1986 ajetuista 48 osakilpailusta suomalaiskuljettajat voittivat 29. Ari Vatanen hoiti vahvasti oman osuutensa, ja voitti peräti viisi perättäistä osakilpailua vuosina 1987-1991.

Lupaavan suomalaiskuljettajan Henri Toivosen menehtyminen rallionnettomuudessa hillitsi rallikilpailuiden kestoa ja ajonopeuksia hieman. Kuljettajien turvallisuuteen alettiin kiinnittää enemmän huomiota. Vuosikymmenen vaihteen molemmin puolin Juha Kankkunen otti nimiinsä yhteensä neljä rallin maailmanmestaruutta. 1990-luvun loppupuoliskolla Tommi Mäkinen puolestaan ajoi neljä perättäistä maailmanmestaruutta, ja muu maailma oli ihmeissään. Mistä tämä suomalaisten huikea menestys kumpusi?

2000-luvulle siirryttyä suomalaisten ote oli edelleen vahva, ja Marcus Grönholm kärkinimenä on poiminut kaksi maailmanmestaruutta. Marcus Grönholmin isä oli muuten myös rallikuskina menestynyt Ulf Grönholm, joka menehtyi harjoiteltuaan pikataipaleella yöllä vuonna 1981, ja törmättyään päin aura-autoa. Sebastian Lindholm puolestaan voitti useita Suomen mestaruuksia 1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alkupuolella.

Lindholm ja Grönholm ovat serkuksia, ja molempien pojat ovat nyt mukana rallimaailmassa. He, samoin kuin Jari-Matti Latvala, sekä tuoreimpina tulokkaina Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ovat vielä uransa lakipistettä tavoittelemassa. Toivotaankin että he jatkavat suomalaisten menestysnimien kirjoittamista rallin historiaan.

galore