Motocross on varsin suosittu moottoripyöräilyn muoto, jota harrastetaan ja jossa kilpaillaan ympäri maailman. Suomen lisäksi esimerkiksi Australiassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa ja Brasiliassa laji on suosittua, ja kilpailutoiminta laajaa. Suomessa motocross-ratoja on noin 150 ympäri maan. Motocrossille on myös muodostunut useita alaleja, joista uusi suosittu laji on supermoto, joka on ratamoottoripyöräilyn ja motocrossin yhdistelmä.

Esimerkiksi Alavudella järjestetään yksi motocrossin vuosittaisista SM-osakilpailuista. Tutustutaan näiden kisojen merkeissä millaisesta lajista on kyse.

Laji houkuttaa väkeä

Kilpailupaikalla on ihmisiä jo runsaasti kisoja edeltävänä päivänä, niin kilpailijoita, tiimihenkilöitä, tukijoukkoja kuin katsojiakin. Asuntoautoja ja asuntovaunuja näkyy laajalti, kisapaikan viereiselle pellolle saakka on riittänyt majoittujia. Laji vetää erityisesti nuoria puoleensa, mutta kaiken ikäisiä kuljettajia aivan nuorista veteraaniajajiin riittää. Tapahtuma onkin hyvä piristysruiske alan yrittäjille, ruoka, virvokkeet ja kahvi tekevät alueella hyvin kauppansa. Kisatunnelma on vahvasti aistittavissa ja fiilis hyvä.

Alavuden rata-alue on yleisöystävällinen, ja näkyvyyttä riittää hyvin, joten yleisön on helppo löytää itselleen sopiva paikka seurata kisaa. Esimerkiksi radan toisesta päästä näkee startin hyvin. Motocross onkin laji, jota pääsee seuraamaan lähietäisyydeltä ihan radan varrelle. Kuljettajien valmistautumisen starttiin, jännityksen ja kierrosten nousun huomaa hyvin.

Ajon aikana sattuu ja tapahtuu

Kisastartissa ajetaan aluksi pari lämmittelykierrosta, jonka jälkeen kuljettajat asettuvat lähtökarsinaan. Sieltä sitten kuljettajat siirtyvät lähtöpuomin taakse. Kukin kuljettaja saa valita paikkansa puomin takaa aika-ajoissa määräytyneen järjestyksen mukaisesti, eli erillisiä lähtöruutuja ei ole. Puomilla voi olla jopa 40 kuljettajaa yhtäaikaisesti lähtöä odottamassa, useimmiten SM-osakilpailuissa kuitenkin pari-kolmisenkymmentä per lähtö.

Kuljettajien asettautumisen jälkeen ratajärjestäjä tarkistaa kilpailijarivistön, ja esille nostetaan 15 sekunnin lappu. Kuljettajat valmistautuvat. 15 sekunnin kuluttua puomi tipahtaa alas, ja pyörät ampaisevat vauhtiin. Lähtö onkin motocrossissa tärkeä vaihe, sillä kun liikkeelle lähtee yhtäaikaa iso lauma kuljettajia pyörineen, voi suma olla melkoinen. Se joka saa hyvän startin ja pääsee joukon kärkeen, välttyy pahimmalta sumpulta. Crossiradalla ohittaminen on myös varsin haastavaa, niin hyvän aseman saaminen on tärkeää.

Radalla tapahtuu kisan aikana koko ajan. Esimerkiksi MJX-luokassa kisan kesto on 20 minuuttia lisättynä kahdella kierroksella. Alavuden rata on mutkikas, monipuolinen ja haastava. Kaatumisia sattuu paljon. Turvallisuudesta radalla on huolehtimassa lippumiehiä, joita on sijoittunut radan varteen säännöllisin välein. Lippumiehien tehtävänä on jonkun kilpailijan kaaduttua varoittaa muita ja ohjata heitä ajamaan toisessa reunassa, jotta kaatunut saa turvassa nousta ja jatkaa matkaansa.

Motocross vaatii kuskeilta todella kovaa kuntoa ja ketteryyttä, ja se tehokkuus jolla kuljettajat nousevat ylös, nostavat pyöränsä ja jatkavat matkaansa, on häkellyttävää. Samoin lippumiehet ohjaavat sinisen lipun avulla kilpailijoita antamaan tilaa, jos jokin kierroksen edellä oleva kilpailija haluaa ohittaa. Kun osakilpailut on ajettu, on syksyllä SM-loppukilpailun vuoro, jossa viimeistään ratkeavat sarjojen Suomen mestaruudet.

galore