Suomessa järjestetään varsin mielenkiintoisia autourheilukilpailuja. Miltä kuulostaisi jokkis tai romuralli – tutustutaanpas hieman tarkemmin näihin kahteen yleisön suosikkilajiin.
Jokamiesluokan rallia
Jokamiesluokan ajot, eli jokkis on Suomessa harrastajamäärältään suurin autourheilulaji. Sen säännöt autojen rakentelun suhteen ovat melko vapaat. Kisojen jälkeen on autoilla myyntivelvoite, mikä tarkoittaa sitä että ne on oltava myynnissä 1500 euron hintaan kilpailulisenssin omaaville ostajille. Tämä pitää autot tehokkaasti suht samantasoisina. Jokamiesluokan kilpailuja ajetaan vuosittain noin 100, ja sarjassa kilpaillaan Suomen mestaruudesta.
Pellossa, pohjoisessa Suomessa ajetaan kesäisin mittavat jokamiehenluokan ralli, Pellon Poikkinaintiajot. Kisat järjestetään tänä vuonna jo 33. kertaa, ja osallistujia on ilmoittautunut heinäkuun kisoihin mukaan ennätykselliset 768 kuljettajaa. Kilpailijamäärät Pellossa ovat nousseet vuosittain, ja tällä osallistujamäärällä ne ovatkin olleet suurimmat Suomessa järjestetyt jokamiesluokan kisat tänä vuonna. Katsojia poikkinaintiajot vetävät paikalle vuosittain useampia tuhansia.
Romurallia
Romuralli on monen auton päätepiste, sillä siinä viimeksi liikkuva auto voittaa. Autot törmäilevät radalla toisiinsa, ainoana tarkoituksenaan saada tehtyä kanssakilpailijat toimintakyvyttömiksi. Tosin autoja hieman valmistellaan kisaa varten turvallisuussyistä. Niistä poistetaan palavat ja särkyvät materiaalit, ja kuskin puolta vahvistetaan turvallisuussyistä teräspalkein ja ikkunaverkolla. Kisan jälkeen autot yleensä kierrätetään romuksi.
Romurallin SM-tittelistä kilpaillaan vuosittain kolmessa kisassa. Ensimmäinen vuoden 2019 kolmesta romurallin SM-osakilpailusta ajetaan – vai pitäisikö sanoa kolaroidaan – Lahdessa, Jokimaalla raviradan edustalla kesäkuussa. Lahdessa on järjestetty romurallikisoja jo yli 20 vuotta ajan.