Moottoriurheilu on vauhtia ja vaaratilanteita puhkuva laji, joten on selvää että kolareita tapahtuu säännöllisin ajoin.

Renaultin kuolonkolari

Suurimmalle osalle rallikansasta Renault on enemmän tai vähemmän tuttu ranskalainen automerkki. Renaultin historia on kuitenkin melko hurja, sillä yrityksen merkkihenkilöillä oli tapana osallistua huimiin rallikisoihin. Miesten intohimoa lajia kohtaan ei voi vähätellä, ja lopulta yksi yrityksen perustajista menehtyikin tehden sitä mitä rakasti, eli osallistumalla rallikisaan oman tallinsa autolla.

Marcel Renault syntyi vuonna 1872 ja yhdessä veljiensä kanssa he olivat varhaisia autoalan pioneereja. Ranskalaismies oli taitava autokehittäjä, ja siinä ohessa veljiensä tavoin myös todellinen hurjapää. Hän osallistui vuosien aikana lukuisiin kisoihin, joista viimeiseksi koitui vuoden 1903 Pariisin ja Madridin väliset jättiajot. 1900-luvun alun rallikisoja ei voi verrata nykypäivän kisoihin. Ne olivat aikanaan uskomattomia näytön paikkoja, joihin osallistui satoja ajoneuvoja.

Vakavat loukkaantumiset ja kuolema oli alati läsnä. Vain harva selvisi perille saakka. Kisat olivat sitäkin hurjempia, koska tuon ajan ajoneuvoissa ei ollut juuri minkäänlaisia turvavarusteita. Lisäksi lääketiede oli varsin alkeellista, ja esimerkiksi pieneen haavaan tulleeseen infektioon saattoi menehtyä.

Vuoden 1903 Pariisi – Madrid kisa on historian massiivisimpia kisoja, sillä siihen osallistui yli 200 autokuntaa sekä vajaa 60 moottoripyörää, jotka kaikki kisasivat samoilla ajoteillä! Kisa vaati monia kuolonuhreja, joita tuli niin katsojista kuin kisaajistakin. Näiden joukkoon Marcel Renault myös kuului. 1903 Pariisi – Madrid kisa elää kansainvälisten ralliharrastajien keskuudessa synkkänä mutta kiehtovana kilpailuna, ja sen vertaista kisaa ei löydy läheltäkään nykyaikaa.

Sponsorirahoitusta

Erilaiset moottoriurheilukisat ovat myös merkittävä keino kerätä rahaa sponsori- ja mainostulojen kautta. Monet vaatemerkit ovat tukeneet tiettyjä talleja tai kisoja ylipäätään. Esimerkiksi Nike kengät sponsoroivat monia hurjia kisoja, kuten Nascar Winston Cupin legendaa, Dave Earnhardtia, joka voitti peräti 76 kisaa! Mies sai Nikeltä omat nimikkokengät kultakautenaan vuonna 1996. Yritys perusti moottoriurheilua kunnioittavan oman malliston nimeltä Nike Racing, joista osa on nykyään hyvin arvokkaita keräilykappaleita.

Isle of Man – moottoriurheilun kuolemansaari

Isle of Man on suurimmalle osalle ihmisistä tuttu vain sen kuuluisien moottoriurheilukisojen kautta, eli Isle of Man Tourist Trophy -kisojen. Kisat ovat pitkän historian omaavat, sillä niitä on ajettu jo vuodesta 1907 saakka. Isle of Man -kisat ovat surullisen kuuluisat, sillä ne ovat vaatineet jo yli 200 ihmisen hengen, ja niissä on tullut lukemattomat määrät loukkaantumisia.

Isle of Man -kisassa hurjapäät vilistävät pienten brittikylien ja laakeiden kukkuloiden lävitse huippuunsa viritetyillä moottoripyörillä. Olosuhteet ovat vaativia, sillä saaren kadut ovat kapeita, ja teiden ulkopuolella odottavat jyrkät pudotukset, kivimuurit ja irtolohkareet. Turvallisuutta ei ainakaan lisää se, että kisat ovat avoimet melkein kenelle tahansa, jolla on huipputehokas moottoripyörä sekä logistiset mahdollisuudet osallistua kisaan.

Luonnollisesti, kisat ovat herättäneet kautta aikojen runsasta kritiikkiä. Kritiikki on kasvanut etenkin nykyaikana, sillä länsimaat harvemmin katsovat suosiolla tasaisesti kuolonuhreja vaativia kisoja. Kisat kuitenkin todennäköisesti tulevat vielä jatkumaan, sillä ne tuovat paljon rahaa muuten pienelle ja varsin köyhälle saarelle, jolla ei ole merkittävää elinkeinoa. Kisat ovat myös osa Man-saarelaisten identiteettiä ja kulttuuriperintöä.

galore