Ratamoottoripyöräily on laji, jossa ajetaan asfaltoidulla radalla erikoisvalmisteisilla, hyvin nopeilla moottoripyörillä. Radassa voi olla käännöksiä molempiin suuntiin, tai se voi olla ovaalin mallinen, ja rata on usein nimenomaan kilpailukäyttöä varten rakennettu. Suomeen on juuri valmistunut maan ensimmäinen täysimittainen moottorirata Kymiring, jolla aletaan ajaa ensi vuodesta lähtien ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan osakilpailua MotoGP:tä.
Lajin suosion odotetaan nousevan Suomessa
Kymiringin radalla on 9 kaarretta vasempaan, ja 9 oikeaan, radan pituus on 4,6 kilometriä, ja korkeuseroa sen aikana tulee 20 metriä. Alastaron moottorirata on vertailun vuoksi kolme kilometriä pitkä, ja keskinopeus on siellä 120-150 kilometriä tunnissa.
Ratamoottoripyörät ovat lajia varten rakennettuja erikoisvalmisteisia pyöriä, eikä niillä siis ole tarkoitus ajaa ratojen ulkopuolella. Pyörät ovat tehokkaimmillaan 250 kuutioisia, ja niiden huippunopeus on peräti 250-350 kilometriä tunnissa. Pyörien kiihtyvyys on huimaa, nollasta kahteen sataan kuluu aikaa nelisen sekuntia.
Ratamoottoripyöräily on Suomessa vielä verraten pieni laji, ja vuositasolla kilpailuja on ollut alle kymmenen. Melko pieni suosio moottoriurheilun maassa selittynee suppeilla harjoitusmahdollisuuksilla, sekä lajissa tarvittavalla erikoisvalmisteisella pyörällä. Uskotaankin että MotoGP:n tulo Suomeen nostaa lajin kiinnostusta ja harrastajamääriä.
Laji sopii myös paraurheilijoille
Suomalainen Ulla Kulju on pararatamoottoripyöräilyn maailmanmestari vuodelta 2017, ja hän on ollut myös ensimmäinen naiskuljettaja lajin MM-sarjassa. Moottoriurheilussa ei erotella useinkaan miesten ja naisten sarjoja, vaan kaikki voivat kilpailla sukupuolesta riippumatta, mutta silti naisia harrastaa lajia selvä vähemmistö.
Suomessa Kulju myös kisaa jokamiesluokassa, jossa valtaosa muista kuljettajista on vammattomia miehiä. Hänen pyörässään on alaraajahalvauksen vuoksi nappivaihteisto sekä automatiikka, joka hoitaa vaihteiden vaihdon. Kyydissä Kulju pysyy tarranauhan avulla, sekä jalat kiinnitetään jalkatappeihin varvaskoukulla ja tarranauhalla. Muuten Kuljun pyörä on kuin kenen tahansa muun ratamoottoripyörä, ja hän on varsin nopea käänteissään pyörällä ajaessaan. Maailman nopein.