Suomen Iittiin tänä vuonna valmistunut Kymiring on Suomen ensimmäinen moottoriurheilun rata, joka täyttää kansainväliset vaatimukset. Kymiring avaakin Suomelle uuden oven kansainvälisten moottoriurheilusarjojen tulla. Maailmalla suomalaiset moottoriurheilulajien kuljettavat ovat erittäin menestyneitä, ja olisikin monen mielestä jo korkea aika saada lajien kansainvälisiä kilpailuja enemmän myös Suomeen.

Kansainväliset kriteerit täyttävä rata

Kymiring on asfalttikilparata, jolla on mahdollista ajaa muun muassa seuraavia moottoriurheilulajeja:

  • WTTC, eli World Touring Car Championship on vakioautojen rata-autoilusarjan, jossa kilpaillaan maailmanmestaruudesta.
  • DTM, eli Deutsche Tourenwagen Master, joka on vakioautoluokan mukainen kilpasarja, vaikka sen auton muistuttavat normaaliautoja vain ulkoisesti, teknisesti ne ovat puhdasverisiä kilpa-autoja. DTM-autot ovat siis niin sanottuja silhuettiautoja.
  • MotoGP, eli ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruussarja.
  • Formula 1, rata-autourheilun kuninkuuslaji, jonka voitosta kilpaillaan eri puolilla maailmaa järjestetävissä Grand Prix -osakilpailuissa.

Osakilpailuja havitellaan

Näistä Kymiringiin sopivista lajeista MotoGp:n osakilpailun järjestäminen on jo varmistunut Suomeen seuraavaksi viisivuotiskaudeksi, vuosiksi 2020-2024. Edellisen kerran ratamoottoripyöräilyä on ajettu Suomessa 40 vuotta sitten.

Myös Formula 1 -osakilpailun saamisesta Suomeen keskustellaan nyt aktiivisesti. Heti kun Suomessa ollaan valmiina, voi pyörät laittaa pyörimään, kertoo AKK-Sports Oy:n toimitusjohtaja Tatu Lehmuskallio Iltalehden haastattelussa. Hän on tavannut viime kesänä F1-organisaation johtoväkeä, ja virallisissa dokumenteissa on nyt päästy siihen saakka, että voidaan aloittaa selvittely mitä osakilpailun hakemisessa Suomeen edellytetään.

Kilpailu toisi Suomelle paitsi maailmanlaajuista näkyvyyttä, niin myös merkittävää taloudellista vaikutusta. Hankkeen myötä tuleekin ajankohtaiseksi miettiä majoitus- ja ravitsemuspalveluiden sekä infrastruktuurin ja kulkumahdollisuuksien rakentamista kisojen ajaksi. Iittiin ei mene perille saakka moottoritietä eikä siellä ole lentokenttää, joten kulkuyhteydet muualta maailmasta sinne ovat vielä melko alkukantaiset, ja pikkuteiden varassa.

Haasteita on siis varmasti vielä monia ylitettävänä, mutta koska osakilpailujen järjestäminen on onnistunut hienosti myös muissa pienissä maissa, voidaan Suomessa olla varsin toiveikkaita. Onhan meillä jo kiitettyä ja palkittua kokemusta esimerkiksi Jyväskylän rallin MM-osakilpailujen järjestämisestä jo vuosien ajalta.

galore