MotoE-luokka on aivan uusi, vuonna 2019 aloittanut moottoripyörien Grand Prix-sarja, jossa kisataan sähkömoottoripyörien maailmanmestaruuksista. MotoE-luokan pyörät ovat ainakin kaudella 2019 italialaisen Energican valmistamia EgoGP-malleja. Valmistajan on valinnut kilpasarjan oikeudet omistava Dorna, ja kyseistä pyörämallia on testattu jo vuoden 2018 MotoGP-kisojen yhteydessä.

Sähkömoottoripyöräilyn kilpasarja

Pyörän toiminta perustuu CSS-lataukseen, jossa sen akku latautuu 80 prosentin valmiuteen 20 minuutissa. Tehoa EgoGP:n moottorissa on 100 hevosvoimaa, ja se saavuttaa 248 kilometria tunnissa huippunopeuden. Nollasta sataan kiihtyvyys saavutetaan kolmessa sekunnissa. Vaihteisto ja kytkin puuttuvat pyörästä tyystin.

Yhden pyörämallin ja valmistajan taktiikalla pyritään siihen, että kilpavarustelu varusteiden ja moottoreiden kanssa jäisi pois tästä ympäristöystävällisestä sarjasta pois, mikä on varsin positiivinen asia. Sarjan aloitus sai tosin hieman takapakkia, kun maaliskuussa 2019 kaikki sen kilpapyörät tuhoutuivat varikolla sattuneessa tulipalossa, mutta sarja saatiin kuitenkin kaikeksi onneksi käyntiin hieman viivästetyllä aikataululla.

Heti suomalaista menestystä

Suomalainen ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli liittyi MotoE-luokkaan heti sen alkuvaiheessa. Samalla Tuuli siirtyi kuskiksi Ajo Motorsportille Aki Ajon tiimiin. Tuuli tekikin heti historiaa sarjassa ollen ensimmäinen paalupaikalle ajanut kilpailija, ja hän poimi myös ensimmäisen osakilpailun voiton Saksan Sachenringillä. Kilpailu keskeytettiin kahta kierrosta aiemmin rajun ulosajon vuoksi, mutta Tuuli uskoi että olisi voittanut vaikka kisa olisi ehditty ajaa kokonaankin.

MotoE-luokassa ajettiin viisi GP-kilpailua MotoGP-luokkien yhteydessä eri puolilla Eurooppaa. Kussakin kisassa ajettiin kymmenen kierrosta sprinttityylillä. Tuuli uskoikin MotoE-luokan olevan moottoripyöräilyn tulevaisuutta.

galore