Moottoriurheilun maailma on perustavanlaatuisessa murroksessa. Bensiinin katku ja moottoreiden jylinä ovat vuosikymmeniä määritelleet lajin sielunmaisemaa, mutta nyt varikoilla ja kilparadoilla surisee uudenlainen voima. Sähköautojen tulo ei ole enää kaukainen visio, vaan todellisuutta, joka muuttaa kaikkea ajodynamiikasta lajien luonteeseen. Tämä sähköinen kehitys, joka käynnistyi Formula E:n katuradoilta, leviää nyt vauhdilla rallicrossin kiihkeisiin lähtöihin ja haastaa jopa perinteiset rallipolut perustavanlaatuisilla tavoilla.

Formula E sähköisen kilpa-autoilun edelläkävijänä

Kaikki alkoi vuonna 2014, kun Kansainvälinen autoliitto FIA lanseerasi maailman ensimmäisen täysin sähköisen kilpasarjan, Formula E:n. Alun epäilyksistä huolimatta sarjasta on kasvanut merkittävä ja uskottava mestaruussarja, joka on houkutellut mukaan autojättiläisiä kuten Mercedes ja Porsche. Valmistajille sarja ei ole pelkkä markkinointialusta, vaan ennen kaikkea elintärkeä laboratorio. Katuradoilla äärirajoille viedyt akut ja sähkövoimalinjat tuottavat dataa ja innovaatioita, jotka päätyvät lopulta siviiliautoihin. Esimerkiksi kestävään moottoriurheiluun panostavat yhtiöt ovat tehneet tiivistä yhteistyötä tiimien, kuten DS-TECHEETAH:n, kanssa kehittäen räätälöityjä nesteitä, jotka parantavat jäähdytystä ja tehokkuutta. Tämä osoittaa, kuinka moottoriurheilu toimii edelleen teknologian kehityksen veturina.

Rallicross ja sähkön räjähtävä voima

Jos jossain sähkömoottorin edut pääsevät oikeuksiinsa, se on rallicross. Lyhyet kilpailumatkat ja räjähtävän kiihtyvyyden tarve tekevät lajista täydellisen alustan sähköautoille. Rallilegenda Markku Alén koki tämän itse testatessaan itävaltalaisen Stardin kehittämää 612 hevosvoiman sähköistä rallicross-prototyyppiä. Alénin kommentit olivat paljonpuhuvia: “Lähtönopeus on niin huima, että se yllättää totaalisesti. Minäkin olen ajanut monenlaisilla autoilla, mutta ehkä tämä oli rajuin.” Vaikka akut tekevät autosta noin 300 kiloa perinteistä painavamman, matala painopiste parantaa vakautta ja tekee kiihtyvyydestä entistäkin hurjempaa. Nämä Ylen kattavassa artikkelissa kuvatut kokemukset todistavat sähkön valtavan potentiaalin. Myös CUPRA Leon e-Racerin kaltaiset täyssähköiset kilpa-autot edustavat tätä kehitystä tarjoten 500 kW tehon, jota kilpa-ajaja Mattias Ekström on kuvaillut sekoitukseksi klassista rata-ajoa ja rallicrossia.

Välitön voima ja uusi ajodynamiikka valloittavat radat

Sähkömoottorin suurin etu on välitön vääntömomentti. Toisin kuin polttomoottori, sähkömoottori antaa täyden tehonsa käyttöön heti, mikä mullistaa ajokokemuksen ja kilpailustrategiat. Tämä välitön reagointi yhdistettynä kehittyneisiin järjestelmiin, kuten nelivetoon ja jokaisen pyörän vääntömomentin erilliseen säätöön (torque vectoring), mahdollistaa uskomattoman pidon ja ajettavuuden. Autot, kuten kuvassa näkyvä Jaguar I-PACE -sähkökilpuri, eivät ole ainoastaan nopeita suorilla, vaan myös poikkeuksellisen ketteriä ja vakaita mutkissa. Sähköinen voimansiirto mahdollistaa myös huomattavasti perinteistä tarkemman ja nopeamman luistoneston, mikä antaa kuljettajalle enemmän hallintaa ja luottamusta viedä auto äärirajoilleen.

Turkoosi Jaguar I-PACE -sähkökilpa-auto kiitää ammattimaisella kilparadalla, esitellen modernin moottoriurheilun aerodynamiikkaa ja nopeutta.
Turkoosi Jaguar I-PACE -sähkökilpuri demonstroi sähköisen voimansiirron tarjoamaa välitöntä kiihtyvyyttä ja dynaamista suorituskykyä kilparadalla.

Rallipolkujen haasteet ja tulevaisuuden ratkaisut

Rallin MM-sarjassa sähkövoiman käyttöönotto on ollut haastavampaa. Pitkät erikoiskokeet ja latausmahdollisuuksien puute ovat merkittäviä esteitä nykyisellä akkuteknologialla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sähkö olisi unohdettu rallissa. Konkreettinen edistysaskel on ADAC Opel e-Rally Cup, maailman ensimmäinen sähköautojen rallicup. Corsa-e-malliin perustuvat autot tarjoavat nuorille kuljettajille erinomaisen portin lajiin, aivan kuten karting on perinteisesti toiminut ponnahduslautana moottoriurheilun huipulle. Sähköisen rallin yleistyminen edellyttää paitsi parempia akkuja, myös luotettavia ja tehokkaita latausratkaisuja huoltoparkeissa. Onneksi tähän on olemassa erinomaisia ratkaisuja, ja kattavasti lisätietoa suurtenkin ajoneuvokantojen tarpeisiin sopivista älykkäistä järjestelmistä löytyy tutustumalla Skårebon ammattikäyttöön tarkoitettuihin latausratkaisuihin osoitteessa https://skarebo.fi/, joka on erikoistunut juuri tällaisten skaalautuvien järjestelmien toimittamiseen.

Innovaatiot syntyvät opiskelijaprojekteissa

Teknologian kehitys ei tapahdu ainoastaan suurten valmistajien toimesta. Suomessa erinomainen esimerkki ruohonjuuritason innovaatiosta on Metropolia Motorsport -projekti. Tämä opiskelijatiimi siirtyi jo vuonna 2011 suunnittelemaan sähkökäyttöisiä Formula Student -kilpa-autoja. Heidän uusin autonsa on nelivetoinen, ja siinä on sähkömoottori jokaisella renkaalla. Tämä mahdollistaa edistyksellisen torque vectoring -järjestelmän, joka parantaa auton ajettavuutta ja vakautta merkittävästi. Tällaiset projektit eivät ainoastaan kouluta tulevaisuuden insinöörejä, vaan myös kehittävät teknologioita, jotka voivat tulevaisuudessa löytyä korkeamman tason kilpasarjoista. Horisontissa siintää jo seuraava askel: vetykäyttöiset kilpa-autot, joiden tavoitteena on kilpailla Le Mansin 24 tunnin ajossa vuonna 2025. Moottoriurheilun ydin, kilpailu ja teknologian rajojen etsiminen, ei ole katoamassa. Se saa vain uuden, hiljaisemman mutta samalla räjähtävän voimakkaan ääniraidan.

galore